• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Поради логопеда

/Files/images/IMG_0044.JPG

Вчитель-логопед Обелець Лариса Миколаївна

Закінчила Національний педагогічний
університет ім. М. П. Драгоманова

Кваліфікаційна категорія - "спеціаліст вищої категорії"
Педагогічне звання - "старший учитель"

Педагогічний стаж – 32 роки

/Files/images/774740172.gif


Розвиток дрібної моторики в дітей із мовленнєвими порушеннями за допомогою природного матеріалу.

Про особливу роль дрібної та загальної моторики в мовленнєвому та інтелектуальному розвитку дітей знають всі. Науково доведено, що від розвитку дрібної моторики прямопропорційно залежать розвиток інтелекту, мовлення, уваги, уяви, пам’яті, зорових аналізаторів. Навички дрібної моторики допомагають дитині обстежувати, аналізувати, порівнювати, класифікувати навколишні предмети й відповідно краще розуміти світ, у якому вона живе. Досвід показав, що ефективним у розвитку дрібної моторики є різні види роботи з природним матеріалом.

/Files/images/zanyattya/DSCN0075.JPG

Досить ефективним є горіховий масаж. Малюкам він дуже подобається. Волоський горіх чудово усуває стрес, позитивно впливає на точки, що сприяють розвитку мовної активності дітей та дрібної моторики. Цей вид роботи проводиться у формі гри з віршованим супроводом. Поклавши горішок, або каштан між долонями рук дорослий починає читати віршик – казку, а діти виконують вправи за ним.

Цей горішок – фантазер. Він – чудовий масажер.
( Довільними рухами котити горіх по долоні)
Візерунчатий бочок Розвиває кулачок.
Міцно ти його здави, Свою силу прояв
( Почергово стискати горіх у лівій та правій долонях)

Шишки теж стають у нагоді. Це гарний інструмент для масажу./Files/images/zanyattya/DSCN0073.JPG

Масаж кисті руки шишкою.
Дощові краплинки
Торкнулися руки,
Їх зовсім не бояться
Всі наші малюки.

( Погладжування : на рахунок один – рух шишкою по зовнішній поверхні лівої руки від пальців до ліктя; два – по внутрішній поверхні; три – по зовнішній поверхні; чотири – по внутрішній поверхні.)

Дощик крапає частіше,
По руці він б’є сильніше.
Хай водичка ллється, ллється -
З неї сила додається.

( Постукування у такій самій послідовності. Погладжування).

А ще цікаво проводити ігри з квасолею, жолудями, каштанами, різними видами круп . В глибоких мисочках пальчики ніби у басейні купаються і перебирають вміст в різні тарілочки. ( Гра «Попелюшка» )

Що нам дає масаж з природного матеріалу?

Масаж пальців рук допомагає бути бадьорим увесь день, сприяє відновленню сили і зняттю втоми.

/Files/images/animashki-linii-705.gif

Вплив розвитку дрібної моторики на формування мовлення дошкільнят

/Files/images/IMG_0476.JPG

Ефективність формування мовленнєвих умінь і навичок у дітей безпосередньо пов’язана зі станом дрібної моторики пальців рук.
Доведено, що саме в дитинстві, коли активно формуються мовленнєві зони, надзвичайно важливий вплив на їхній подальший розвиток мають імпульси, що надходять від пальців рук до кори головного мозку. Чим краще розвинуті пальчики малюка, тим легше він оволодіває мовленням. Саме тому, що рівень мовленнєвого розвитку дитини перебуває у прямій залежності від розвитку дрібної моторики, пальчикова гімнастика з дітьми логопатами набуває особливого, колекційного спрямування. Як правило, у таких дітей разом із недостатністю артикуляційної моторики спостерігаються порушення усіх компонентів моторики рук: тонусу, сили, точності рухів. Якщо своєчасно не здійснити цілеспрямовану, систематичну корекцію за допомогою вправ для рук, може відбутися вторинний недорозвиток складних диференційованих рухів, необхідних для набуття мовленнєвих навичок.

Що відбувається, коли дитина виконує пальчикову гімнастику?


- Тренування пальців рук стимулює інтенсивний мовленнєвий розвиток дитини, сприяє координації артикуляційної моторики та мовленнєвого дихання.
- Пальці рук набувають сили, гнучкості, вправності, що необхідно для підготовки руки до письма.
- Діти вчаться запам’ятовувати певні положення рук і послідовність рухів. Це сприяє розвитку тактильно-рухової та зорової пам’яті й просторових уявлень.
- Під час виконання вправ, що супроводжують віршованими рядками, у малюків формуються відчуття темпу, ритму. Розвиваються слухо-мовленнєва увага та пам'ять, що дуже важлива для успішного оволодіння навичками виразного читання.
- Удосконалюється здатність узгоджувати мовлення і рухи, збагачується лексичний запас, активно розвивається зв’язне мовлення.
- Діти, захопленні грою, активніше діють самі, придумують власні пальчикові фігури та прагнуть руками "оживити" віршики. Це стимулює їхню фантазію, творчість.
- Малята вчаться концентрувати свою увагу і правильно її розподіляти, при цьому у них формуються навички самоконтролю, старанність, наполегливість.
- На пальцях і долонях є активні точки, масаж яких позитивно впливає на самопочуття, поліпшує роботу мозку.
- У малюків зміцнюється впевненість у своїх силах, уміння долати труднощі й невдачі, що дуже важливо для дітей, які мають вади мовлення.


Ігри, у тому числі і пальчикові , що супроводжуються мовленням, викликають у дітей жвавий інтерес, залучають їх до активного мовленнєвого спілкування. Вони захоплюють малюків, приносять і задоволення, і велику користь. Веселі віршики, лічилки, загадки створюють позитивний емоційний фон.

/Files/images/animashki-linii-705.gif

Ігри та вправи на розвиток слухової уваги, сприймання, пам'яті

“Що ти почув?”.

Дитина тихо сидить на ігровому майданчику чи в кімнаті. Запропонуйте заплющити очі й послухати вулицю. Через деякий час дозвольте розплющити очі, та розпитайте дитину про її враження. Можливо вона почула гудок машини або сміх дітей, можливо – голос пташки чи ваше дихання і т.д.

“Де плескали в долоні?”.


Дитина стоїть посеред кімнати з заплющеними очима. Ви тихенько станьте в будь-якому кутку кімнати, та плесніть в долоні. Дитина, не відкриваючи очі повинна вказати напрямок, звідки вона почула сплеск.

“Вгадай, хто покликав”.


В цій грі беруть участь не менше 3 дітей або членів сім'ї. Дитина стоїть посеред кімнати з заплющеними очима. Хто-небудь з інших гравців повинен покликати її. Дитина відгадує, хто саме її покликав.

“Доручення”.


Дитина сидить на відстані 5-6 м від дорослого . У вас на столі покладені різні іграшки. Ви чітко, середньої сили голосом звертається до дитини: “Візьми м’ячик і поклади його на килим” або: “Візьми зайчика і посади його на стілець” і т.д. Потім даєте завдання вже тихим голосом.

“Ехо”.


Дитина тихо сидить на ігровому майданчику чи в кімнаті. Ви пропонуєте їй слухати уважно, та повторювати за вами слово. Важливо навчити дитину вслуховуватися в звучання слів, тому намагайтеся говорити слова неголосно, пошепки. Необхідно дотримуватись принципу від простого до складного: насамперед добирати слова, не схожі за звуковим складом (Аня, кіт, стрибай, веселий, швидко), а потім – близькі за звучанням, але різні за змістом (Оля, Коля, сам, там, син, лин).

“Запам’ятай слова”.


На столі під серветкою лежать предметні картинки або іграшки. Ви пропонуєте дитині послухати два-три слова-назви, запам’ятати їх, а потім знайти на столі відповідні картинки (іграшки).

“Слухаємо музику”.


Дуже велике значення для розвитку слухового сприймання має слухання музики. Тому рекомендується проводити , так звані, музичні хвилинки. Під час них ви пропонуєте дитині сісти або лягти на килим, бажано з заплющеними очима, що допомагає розслабитися і не реагувати на зорові подразники, а зосередити свою увагу на джерело звуку.

/Files/images/animashki-linii-705.gif

Кiлькiсть переглядiв: 2502